Gőzgép, gőzturbina, belső égésű motor

Hőerőgépeink hatásfoka, hőerőgépek
Gőzgép
Külső és belső égésű motor
Turbinák
Stirling-motor
Termodinamikai hatásfok
Gázturbinás sugárhajtómű
Benzinmotor
Kettős működésű gőzgép
Benzinmotor működése
Teszt
Fordított irányú körfolyamatok
Feladat
Dízelmotor
Dízelmotor működése
Magyarázat
Vízturbina
Gőzturbina
Gázturbina

Hőerőgépeink hatásfoka, hőerőgépek

A gőzgép XVIII. századi megalkotása döntő jelentőségű volt az ipari forradalom elindulása, illetve kibontakozása számára. Az emberi erő gépekkel történő helyettesítése ugrásszerűen javított a termelékenységen, viszont fizikus szemmel elmondhatjuk, hogy a gőzgépeink hatásfoka általában 10% alatt maradt. A kezdetekben ez nem okozott problémát, hiszen bőven volt energiaforrás, és a környezetszennyezés is sokkal kisebb mértékű volt, mint manapság. A belső égésű motorok (benzin, dízel) jobb hatásfokuknak (25-40%) köszönhetően lassan kiszorították a gőzüzemű berendezéseket. Ugyanakkor kérdés, hogy tudunk-e tovább javítani ezen a - még így sem igazán jó - hatásfokon, illetve léteznek-e olyan más eljárások, amelyekkel energiahordozóinkból jobb hatásfokkal tudunk mechanikai energiát előállítani.
Gőzgép
Hőerőgépeknek nevezzük az olyan berendezéseket, amely a hőenergiából mechanikai energiát állítanak elő. Hőerőgépeink körfolyamatban működnek. Ez azt jelenti, hogy egy cikluson belül a melegebb hőtartályból felvett hő egy részét mechanikai munkává alakítják, a többit a hidegebb hőtartálynak adják le, majd ezt újra és újra megismétlik. A legismertebb hőerőgépek a gőzgép, a belső égésű motor, a gőz- és a gázturbina.
Külső és belső égésű motor
Turbinák

Gőzgép

Gőzgépet már az i. e. 1. században is üzemeltettek szórakoztatás céljából, de az igazi áttörés a 18. században történt a James Watt által kifejlesztett változat elterjedésével. Sokan a modern gőzgép megalkotásától (1769) számítják az ipari forradalom kezdetét. A gőzgépet közel két évszázadon keresztül szivattyúk, mozdonyok, hajók, cséplőgépek meghajtására használták. Tüzelőanyagként szinte bármilyen éghető anyag szóba jöhetett, de elsősorban fa-, szén- és olajtüzelést használtak. A gőzgép legismertebb fajtája a dugattyús gőzgép, ahol legegyszerűbb esetben a hengerbe beáramló nagy nyomású gőz a dugattyút előre nyomja, a holtponton a gőzbeáramlást egy szelep megszünteti, míg egy másik szelep nyitásával a fáradt gőz a hengerből eltávozik. A dugattyú haladó mozgását egy forgattyús tengely segítségével alakítják át forgómozgássá. A dugattyús gőzgépeknek számos fajtája alakult ki, pl. kettős működésű gőzgép, ahol a szabályozás úgy van megoldva, hogy a dugattyú mindkét oldalára felváltva hat a gőz nyomása. A többszörös expanziójú gépeknél pedig általában három munkahenger van egymás után kapcsolva azért, hogy a hengerből kiáramló fáradt gőzben rejlő energiát is minél jobban ki lehessen használni.
Kettős működésű gőzgép

Külső és belső égésű motor

Külső égésű motorA külső égésű motor olyan hőerőgép, ahol a fűtőanyagot a motoron kívül égetik el. A motorban környezetétől elzárt gáz, elsősorban levegő van. Amikor a gázt melegítjük, akkor a gáz kitágul és a dugattyú munkát végez. Amikor hűtjük, összehúzódik, és kevesebb munkával is visszavihető a kiindulási pozíciójába. A két munkavégzés közötti különbség a hasznos munka. Folyamatos munkavégzés érhető el, ha a gáz periodikusan áramlik a melegebb és hidegebb hőcserélők között. Mivel a gáz folyamatosan a hengerben marad, a külső égésű motoroknál nincs szükség szelepekre. Ennek a motornak a működéséhez bármilyen éghető anyag számításba jön, ezért megújuló energiaforrásokkal is működtethető. Jellemzője még a halk üzemmód, a belső égésű motorokhoz viszonyított tisztább kipufogó gáz és nagyobb hatásfok. Hátránya, hogy költséges, méretei nagyobbak a belső égésű motorokhoz képest, teljesítménye sokkal lassabban változtatható.
Belső égésű motorA belső égésű motor olyan hőerőgép, ahol a fűtőanyag a motor hengerében ég el. Annak függvényében, hogy milyen üzemanyagot használ, megkülönböztetünk benzinmotort és dízelmotort. További csoportosítási lehetőség, hogy hány mozgásfázisra jut egy munkaütem. Ennek megfelelően léteznek kétütemű és négyütemű motorok.

Turbinák

A turbinák olyan erőgépek, amelyek egy közeg mozgási energiáját forgási energiává alakítják. Legfontosabb fajtáik: víz-, gőz- és gázturbina. A turbinák álló- és forgórészből állnak. A forgórész egy olyan henger, amelyre turbinalapátokat erősítenek fel, és az áramló közeg ezekre fejt ki forgatónyomatékot. A forgórész lapátjairól kikerülő, de még jelentős energiával rendelkező áramlást egy álló lapátsor segítségével egy újabb forgórészre irányítják. Ez a folyamat egészen addig tart, amíg a mozgó közeg el nem veszíti a sebességét, vagy nyomása le nem csökken a légköri nyomás értékére. A turbinák forgórésze kerül összeköttetésre a generátorral, amely a forgási energiát elektromos energiává alakítja.

Stirling-motor

Az alábbi videofelvételen egy Stirling-motor működése kísérhető figyelemmel.

Termodinamikai hatásfok

A mechanikában a hatásfok fogalmát a hasznos munkavégzés összes munkavégzéshez viszonyított arányával definiáltuk. A hőtanban hasznos munkavégzésnek a körfolyamat alatt kinyert mechanikai munkát (W) tekinthetjük, amihez ezt célszerű arányítani, az a rendszerbe betáplált hőmennyiség (Qfel). A termodinamikai hatásfok (%u03B7) definíciója tehát: Körfolyamat esetén a rendszer visszakerül a kiindulási állapotába, ezért a belső energiája nem változik. Ennek megfelelően - a hőtan I. főtétele értelmében - a felvett hő egy része mechanikai munkává alakul, másik része viszont leadott hőként jelentkezik. Így a hatásfok alakban is írható. Mivel egy körfolyamat esetén mindig van leadott hőmennyiség is, a termodinamikai hatásfok értéke sohasem érheti el az 1 értéket, összhangban a mechanikában megtanultakkal.Kimutatható, hogy egy magasabb és egy alacsonyabb hőmérsékletű hőtartály között lejátszódó körfolyamat hatásfoka akkor a legnagyobb, ha azt két adiabatikus és két izoterm változással valósítjuk meg. Az ilyen körfolyamat neve Carnot-féle ciklus. Carnot-ciklus esetén a hatásfok a következő egyszerű összefüggéssel számítható: ,ahol T1 az alacsonyabb, T2 a magasabb hőmérsékletű hőtartály hőmérséklete.

Gázturbinás sugárhajtómű

A gázturbinás sugárhajtómű olyan turbina, amelynél a tolóerőt a nagy sebességgel mozgó égéstermékek reakcióereje adja. Az elégetett tüzelőanyag - többnyire kerozin - energiáját az általa létrehozott gázsugár mozgási energiájává alakítja át. A gázturbinás sugárhajtóműben folyamatos égés valósul meg a turbina és a kompresszor közötti égéstérben. Az égéstermékeket - a turbinából való kilépés után - egy fúvócsőben felgyorsítják, és az így keletkezett gázsugár biztosítja a hajtómű tolóerejét.

Benzinmotor

Vizsgáljuk meg, hogy ideális esetben milyen típusú körfolyamat játszódik le a négyütemű benzinmotorban az ábra segítségével! A szívás folyamata (1-2) a nyitott szelep miatt izobár folyamat. Ezután a gyorsan mozgó dugattyú adiabatikusan nyomja össze a gázt (2-3). A gyújtás ebben az esetben pillanatszerű folyamat, amely állandó térfogat mellett megemeli a nyomást (3-4). A munkavégzés (4-5) szintén adiabatikus, míg a kinyíló kipufogószelep gyors nyomáscsökkenést eredményez (5-2). A kipufogás már állandó nyomáson történik (2-1).
Az első benzinüzemű négyütemű motort Nikolaus Otto német feltaláló készítette 1876-ban.1. Az első ütem a szívás, amikor a dugattyú lefelé mozog, és a szívószelepen keresztül maga után szívja a benzin-levegő keveréket.2. A második ütem a sűrítés. A szelep bezárulása után a dugattyú felfelé mozog, és összesűríti a keveréket.3. Amikor jó közelítéssel a holtponton jár, a gyújtógyertya elektródái között kipattanó szikra meggyújtja az üzemanyagot. Ez a harmadik ütem, a munkavégzés. Munkavégzéskor a megnövekedett nyomás a dugattyút lefelé löki.4. Amikor elérkezett az alsó holtpontra, kinyílik a kipufogószelep, és az égéstermék eltávozik a hengerből.Ez a négy ütem ismétlődik folyamatosan a motor működése során. A motor hatásfoka kb. 25-35%.
Nézzük meg a négyütemű benzinmotor működését az animáción.
Benzinmotor működése

Kettős működésű gőzgép


Benzinmotor működése


Teszt


Fordított irányú körfolyamatok

HőszivattyúHa a berendezés üzemeltetésekor az a célunk, hogy a magasabb hőmérsékletű hely tovább melegedjen, akkor hőszivattyúról beszélünk. A hőszivattyúban a hűtőfolyadék gőze zárt csővezetékben áramlik. A gőz egy úgynevezett kondenzátorban lecsapódik, és hőjét átadja a fűtendő helyiség levegőjének. Az így cseppfolyóssá vált hűtőközeg egy fojtószelepen áthaladva kitágul, gyorsan elpárolog, hőmérséklete csökken. A hideg gőzt a külső környezet felmelegíti, egy kompresszor összesűríti és visszajuttatja a kondenzátorba, ahol a folyamat újra és újra ismétlődik. Hőszivattyút tehát fűtési célokra alkalmazunk. A hőszivattyúk legtöbb esetben a természetes hőforrásokat, levegőt, talajt, vizeket használják.
HűtőgépAmennyiben számunkra az a fontos, hogy az alacsonyabb hőmérsékletű helyről szállítsunk el hőt, akkor azt mondjuk, hogy a berendezés hűtőgép. A hűtőgép - elektromos munka hatására - a hűtendő térből hőt von el, és azt a hűtőgépen kívül hűtőbordák segítségével adja le. Azért nem szabad a hűtőgépet egészen a falig betolni, mert akkor gátoljuk a hűtőbordák szakszerű működését. A hűtőgép általában periodikusan működik, egy termosztát segítségével ellenőrzi a belső tér hőmérsékletét, és csak akkor kapcsol be, ha az a beállított érték fölé emelkedik. Egy adott hőmérséklet elérésekor befejezi a hűtést.
Minden hőerőgép közös tulajdonsága, hogy a magasabb hőmérsékletű hőtartályból hőt vesz fel, annak egy részét mechanikai munkává alakítja, majd a maradék hőt az alacsonyabb hőmérsékletű hőtartálynak leadja. Gondoljuk végig, hogy a folyamat megfordítható. Vizsgáljuk meg, milyen célt szolgálhat egy olyan berendezés, amely az alacsonyabb hőmérsékletű hőtartályból vesz fel hőt, és azt a magasabb hőmérsékletűnek adja le. Először is tisztázzuk, hogy ez a folyamat a hőtan II. főtétele értelmében önként sohasem megy végbe. A felvett hő és a leadott hő közötti különbséget a berendezésnek munka formájában szolgáltatni kell. Annak függvényében, hogy az eszköz üzemeltetésekor mi a célunk, kétféle elnevezéssel élünk: hűtőgép vagy hőszivattyú.

Feladat


Dízelmotor

A dízelmotor működése - ami Rudolf Diesel német mérnök találmánya (1892) - lényegét tekintve hasonló a benzinmotoréhoz, viszont van egy nagyon lényeges különbség: szíváskor a hengerbe csak levegő áramlik be. A sűrítési ütem a levegőt sajtolja össze, majd ebbe fecskendezik be a dízelolajat, amikor a dugattyú a felső holtponthoz ér. Az összenyomás mértéke annyira felmelegíti a levegőt, hogy az üzemanyag szikra nélkül is elég. Ezért a dízelmotorok nem tartalmaznak gyújtógyertyát. Amíg a sűrítés mértéke a benzinmotoroknál kb. 1:10 arányú, addig ez a dízel esetén 1:16 is lehet. A magasabb hőmérséklet és a hosszabb égési folyamat miatt a dízelmotor jobb hatásfokú (35-40%), mint a benzinmotor.
Vizsgáljuk meg, hogy ideális esetben milyen típusú körfolyamat játszódik le a négyütemű dízelmotorban az alábbi ábra segítségével! A szívás folyamata (1-2) a nyitott szelep miatt izobár folyamat. Ezután a gyorsan mozgó dugattyú adiabatikusan nyomja össze a gázt (2-3). A gyújtás a dízelmotornál nem tekinthető pillanatszerű folyamatnak, sokkal inkább olyannak, amely állandó nyomás mellett megy végbe (3-4). A munkavégzés (4-5) szintén adiabatikus, míg a kinyíló kipufogószelep állandó térfogat mellett gyors nyomáscsökkenést eredményez (5-2). A kipufogás itt is állandó nyomáson történik (2-1).
Dízelmotor működése

Dízelmotor működése


Magyarázat

Leírás a film ismeretében

Vízturbina

A vízturbinák a lezúduló víz mozgási energiáját alakítják át forgási energiává. Kétféle típus létezik. A reakciós turbinát kis és közepes esésű, de nagy hozamú, a szabadsugár-turbinát nagy esésű, de viszonylag kisebb hozamú vízmennyiség esetén használják. Az első működésének alapja az, hogy a lapátokba beleütköző víz nyomása a lapát előtt nagyobb, mint a lapát után, és a kettő közötti különbség fejt ki erőt. A második esetben a lapátok úgy vannak kialakítva, hogy elfordítják az áramlás irányát, és az impulzusváltozásból származó erő forgatja meg a lapátkereket.

Gőzturbina

A gőzturbina általában magas hőmérsékletű vízgőz hőenergiáját alakítja át forgási energiává. Egy jellegzetes gőzturbinában a nagy nyomású és nagy hőmérsékletű gőzt fúvókákon felgyorsítják. A gőz sebessége elérheti a hangsebességet is. Ezután irányítják rá a gőzt a turbinalapátokra. A folyamat általában olyan sok fokozatból áll, hogy ezeket nem is egy, hanem két-három forgórész között osztják el. Gőzturbinákat használnak a fosszilis energiával működő erőművekben, de az atomerőművek végfokozatainál is. A gőzturbinák hatásfoka 30-50%. Ez azt jelenti, hogy a megtermelt hőenergiának ekkora hányada alakul át elektromos energiává.

Gázturbina

A gázturbina olyan hőerőgép, ahol a levegővel kevert üzemanyag égéstermékei egy turbinát üzemeltetnek. A turbina feladata az, hogy az égéshez szükséges levegőt biztosító kompresszort működtesse. A turbinalapátokról lekerülő égéstermékek további turbinákat üzemeltethetnek, vagy fúvókákon felgyorsítva hajtóanyagként is szolgálhatnak. A gázturbinában folyamatos égés alakul ki, ami javítja a hatásfokot a belső égésű motorokhoz képest. A gázturbinák hatásfoka kb. megegyezik a gőzturbinákéval, viszont a két eljárás kombinációjával 60%-os hatásfok is elérhető. Még tovább emelhető a hatásfok, ha a turbinákról lekerülő gőzt fűtési, melegvíz-előállítási célokra tovább hasznosítják.

Magyarázat

A Stirling-motor a külső égésű motorok egy fajtája. A filmen látható modellben az elzárt gázt egyik oldalon borszeszégő segítségével melegítjük, míg a másik oldalon a külső, hidegebb levegő hatására a gáz lehűl. Eközben ciklikusan áramlik a melegebb és hidegebb oldal között, miközben hasznos munkát szolgáltat. A munka a tengely forgómozgásaként jelentkezik, amelynek segítségével izzót üzemeltetünk.