4. Az interaktív tábla használata a természettudományos oktatásban
  1. Áttekintés
  2. Bevezetés
  3. Az interaktív tábla
  4. Az interaktív tábla
  5. Az interaktív tábla, mint rendszer
  6. Technológiai kikacsintás….
  7. Milyen rendszert használjunk I.
  8. Milyen rendszert használjunk II.
  9. Milyen rendszert használjunk III.
  10. Milyen rendszert használjunk IV.
  11. Tippek, példák
  12. Gyakorlati példák tanórai használatra
  13. Módszertani tippek, hogyan tartsunk izgalmas tanórát interaktív táblával?
  14. 2. TIPP: Képek, hanganyagok, videók, fájl-hivatkozások beillesztése
  15. 3. TIPP: Készítsünk a tanóránkhoz profi bemutatót!
  16. 4. TIPP: Használjuk a számítógép megszokott környezetét az interaktív táblánál!
  17. 5. TIPP: Internetezés gyorsan és hatékonyan: a hivatkozások
  18. 6. TIPP: A kíváncsiság fokozása: a felfedő eszköz
  19. 7. TIPP: A Tükrözés
  20. 8. TIPP: A másolat mozgatása
  21. 9. TIPP: Rétegzettség, színek beállítása
  22. 10. TIPP: A korlátozó eszközök
  23. 11. TIPP: A varázstinta
  24. 12. TIPP: A csatlakozók
  25. 13. TIPP: A rejtés
  26. 14. TIPP: Összerendelés és önellenőrzés
  27. 15. TIPP: Összerendelés és önellenőrzés 2.
  28. + 1 TIPP: Interaktív tábla és PowerPoint egy helyen?
  29. ActivInspire
  30. A távoli vezérlő eszköz (ActivSlate)
  31. Tanulói szavazó és válaszadó eszköz (ActiVote és ActivExpression)
  32. Támogató közösség
  33. Letölthető segédanyagok a közös gyűjteményben
  34. Letölthető segédanyagok a közös gyűjteményben
  35. A Fórum
  36. Új irányok – felhő alapú tanóraszerkesztő (ClassFlow)
  37. A ClassFlow
  38. Gyakorló feladat
  39. Gyakorló feladat (folytatás)
  40. Gyakorló feladat (folytatás)
  41. Gyakorló feladat (folytatás)
  42. Felhasznált irodalom
  43. Búcsú
előző
1 | 43
következő

Áttekintés

 
 Szeretettel köszöntjük! A mai lecke…
  • tartalma: Az interaktív tábla alkalmazása, eszközhasználat és alkalmazási tippek.

  • célja: Tájékozódás az interaktív táblákról, azok működéséről, a tanórai használat előnyeiről. Egy konkrét interaktív tábla-rendszeren gyakorlat szerzése tanórát támogató bemutató és interaktív tananyag szerkesztésében, interaktív táblával tartott óra szervezésében.

  • módszerei: Instrukciós kisfilmek, prezentációk az interaktív tábla használatáról. Gyakorló feladatok.

  • várható eredménye: A lecke elvégzésével a résztvevő tájékozottságra tesz szert az interaktív táblák, azok alkalmazásának előnyei kapcsán. Gyakorlatot szerez a Promethean ActivBoard szoftveres környezetének használatában, széleskörű órai alkalmazásában.

Bevezetés

Kedves Kollégák!

Tanárként mindannyian tapasztaljuk, hogy még remek előadóként, általunk izgalmasnak tartott témával is nehéz 45 percre lekötni online környezetbe született, - dr. Gyarmathy Éva kutató kifejezésével: ,,digitális bennszülött” - tanulóink figyelmét.

 

Brit felmérések bizonyítják, hogy a sikerhez nagyban hozzájárulhat az interaktív tábla, mint hatékony taneszköz.

 

A táblára bármit kivetíthetünk, ami a számítógépünkről elérhető; alkalmazásainkat mintegy érintőképernyőn vezérelhetjük; és emellett számos beépített szoftveres lehetőség segíti a tanulói interakció ösztönzését.

Az interaktív tábla

„Az aktív táblát azért szeretem, mert ha akarom, akkor egy ,,sima” tábla, ha akarom, videomagnó vagy CD lejátszó, ha akarom, diavetítő, feladatlap vagy akár interaktív játék.”
(Kovács Anita – tanár)

Mi is az az interaktív tábla?
Az interaktív tábla nem varázslat: egy érintőképernyőként funkcionáló felület, amellyel a számítógépünket irányíthatjuk. Tűnődjünk el rajta, mennyiben lesz izgalmasabb, több a tanóránk a használatával?

  • a multimédiás tartalmak által komplex megközelítést tesz lehetővé;
  • a hagyományos eszközökhöz képest jobban megragadja a tanulók figyelmét;
  • tanuló és tanár számára egyaránt dinamikusabb, élvezhetőbb lesz a tanóra;
  • a folyamatosan frissülő online tartalmak hatékony, gyors kezelését teszi lehetővé;
  • számos lehetőséget biztosít a tanulói interakcióra;
  • a tartalmak megosztása egyszerűbb mind a tanulók, mind a kollégák felé;
  • tudásmegosztásra, együttműködésre, szakmai kooperációra ösztönöz:  a pedagógusok egymásnak átadhatják, újra használhatják, tovább gondolhatják az elkészült anyagokat;
  • fejleszti a rugalmas gondolkodást, az információfeldolgozási képességet, a találékonyságot, a kreativitást és a problémamegoldó képességet;
  • fejleszti a pedagógusi és tanulói IKT kompetenciákat;

Az interaktív tábla

 
 Kedves Résztvevőnk!
A következőkben megismerkedünk az interaktív táblával és annak előnyeivel. Megnézzük milyen eszközökre és szoftverekre van szükségünk.

Az interaktív tábla, mint rendszer


Interaktív tábla

Projektor

Laptop

Ezt a három eszközt kell csatlakoztatnunk. A projektort a számítógépünkhöz jellemzően VGA kábellel, a számítógépünket a táblához USB kábellel. Ha telepítettük a szükséges drivert, illetve szoftvert, használatra máris kész.

Az interaktív tábla alapvetően egy rendszerként működik, amely áll:

  • egy érzékeny felületből (ez maga a tábla)
  • egy projektorból
  • és egy számítógépből.

Mire van szüksége az interaktív táblához?

Technológiai kikacsintás….

Az interaktív táblák piacán számtalan termékkel találkozhatunk...

  • vannak olyan megoldások, amelyek csak tollal, kézzel, esetleg mindkettővel működtethetők;
  • a táblatoll lehet egy aktív eszköz vagy egy darab műanyag;
  • egyes rendszereknél a táblafelület érzékeny, másoknál infra-sugár végzi az érintés helyének meghatározását;
  • A rendszerek különbözőek. Van, amely...
  • 1. külön táblafelületet használ
  • 2. bármilyen passzív táblára rögzítve interaktív táblaként funkcionál
  • 3. úgy működik, hogy egy projektor a hozzá társított tollal képes a bevetített felületet interaktív felületté varázsolni!

Smart Board

Promethean ActivBoard

Epson 450Wi

Mimio Xi

Milyen rendszert használjunk I.

Amikor arról kell döntenünk, melyik interaktív tábla rendszert használnánk iskolánkban szívesen, a következők legyenek a szempontjaink.


ActivInspire

Notebook

Milyen a szoftver?

Először erről tájékozódjunk. Főbb paramétereiben a legtöbb interaktív tábla rendszer megegyezik, ám szoftveres környezetük igen különböző lehet.

A szoftver határozza meg leginkább, hogy mire és hogyan tudjuk majd használni táblánkat. A legtöbb táblagyártó a táblájához társított szoftvert demo változatban, korlátozott ideig elérhetővé teszi.

Éljünk ezzel a lehetőséggel, és próbáljunk ki többet is, hogy lássuk, melyik mit tud és mennyire egyszerű számunkra a használata!

Mi alapján döntsünk?

Milyen rendszert használjunk II.

Van-e a gyártónak közösségi oldala?

Számos táblagyártó cégnek van élő, online közösségi fóruma, ami igen hasznos lehet… Jó tudni, hogy van segítség, ha elakadunk, vagy esetleg másoktól is kaphatunk oktató anyagokat! A gyártók ingyenesen letölthető segédanyagokkal is kényeztetik a pedagógusokat… Érdemes hát időről időre a közösségi oldalakra ellátogatni! Gyűjteményes ajánlót például ITT találhatunk.

 

 


Promethean Planet

SMART Exchange

Milyen rendszert használjunk III.

Hozzuk-visszük? Akkor szempont a mobilitás!

Adódhat olyan helyzet, amikor egy intézménynek csak egyetlen rendszer vásárlására van lehetősége, amit több kolléga, több teremben használna. Ebben az esetben hordozható rendszert érdemes választanunk.


Toll

ActivBoard Mobile System

Toll vagy nem toll?

Nagy dilemma a felhasználók körében, hogy vajon a tollérintéssel vezérelhető táblák kevésbé kényelmesen használhatók-e. Akik a tollat preferálják, úgy vélik, hogy a hagyományos táblára és az interaktív táblára is sokat írunk, írni pedig nem az ujjunkkal szoktunk. Ha toll, akkor viszont javasolt azt számításba venni, hogy ha az a toll aktív, el is romolhat….

Milyen rendszert használjunk IV.

Szempont lehet a gyorsaság, a mintavétel sebessége.

 

Erre a termékleírásokban fogunk rábukkanni, azonban nem haszontalan megjárni ezt a kört.

 

Ha van lehetőségünk rá, a legjobb kipróbálni, hogyan reagál a tábla működés közben.


Termékspecifikáció

Milyen a felület érzékenysége?

Tippek, példák


 
 Kedves Résztvevőnk!
Bizonyára Önben is felmerülhet a kérdés, mire használhatjuk ezt az egészet. A következő lépésben számos példát láthatunk az interaktív tábla használatára. Megnézzük hogyan készíthetünk prezentációt, hogyan szúrhatunk be képeket, hangot, videót, hivatkozásokat és egyéb fájlokat. Megismerkedünk további hasznos funkciókkal, mint például a felfedőeszköz és a varázstinta.

Gyakorlati példák tanórai használatra

A lecke további részében a Promethean angol gyártó szoftveres megoldásain illusztrálva nyújtunk ismereteket az interaktív tábla tanórai alkalmazásához, egy konkrét típus, a Promethean ActivBoard szoftveres környezetében.

A példák a Promethean ActivInspire táblaszoftveren készültek. Amennyiben Ön is ezt használná, azonban a szoftver használatához szükséges licensz-kulccsal nem rendelkezik, a www.prometheanplanet.com közösségi oldalról letöltheti a szoftver 60 napos próbaverzióját itt.

A bemutatásra kerülő megoldásokat, a feladatok szerkesztését érdemes Önnek is kipróbálnia egy, a tanóráján felhasználható tartalommal összeállított feladatsor létrehozásával.

Nem célunk a szoftver eszközkészletének teljes körű bemutatása, a továbbiakban elsősorban felhasználási tippeket kívánunk Önökkel megosztani. Az eszközök bemutatásának logikai sorrendjét a gyakorlati felhasználásnak rendeltük alá.

És most lássunk megannyi hasznos tippet arra, hogyan tartsunk igazán izgalmas tanórát interaktív táblával!

Módszertani tippek, hogyan tartsunk izgalmas tanórát interaktív táblával?

Hogyan használjuk más alkalmazásban készített anyagainkat az ActivInspire táblaszoftverben?

  • Importáljunk be korábban készített PowerPoint bemutatót képként! Használhatjuk ezt akkor, ha a PPT bemutatónkon itt már nem kívánunk változtatni, azonban az interaktív tábla adta lehetőségeket szeretnénk kihasználni a tanóránkon a PPT bemutatásakor – szeretnénk rá jegyzetet készíteni, hozzá feladatot társítani stb.)
  • Importáljuk be a PowerPoint bemutatónkat objektumként! (Ebben az esetben a PPT bemutatónk egyes elemei (leginkább ezek: szövegdoboz, képek) külön szerkeszthetővé válnak. Átírhatjuk a szövegeket, átméretezhetjük, más helyre pozícionálhatjuk a képeket.)
 Megjegyzés
Az előzőhöz hasonló módon van lehetőségünk PDF formátumú fájlok és SMART Notebook szoftverben készült fájlok importálására.

Biztos Önnek is számos ötlete van, milyen prezentációkkal lehetne feldobni a tanórákat. Nézzük, hogyan lehet ezt megvalósítani az interaktív tábla segítségével.
1. TIPP: Prezentáció az interaktív táblán

2. TIPP: Képek, hanganyagok, videók, fájl-hivatkozások beillesztése

  • Akár az óra előkészítésekor, akár a tanórán a gyűjteményből egyszerűen a bemutató területre húzhatjuk a használandó anyagokat, és azokat használhatjuk azonnal (képek és videók esetében), vagy alkalmazhatjuk hivatkozásként (pl. office dokumentumok esetében)

Bizonyára Ön is tudja, hogy a tanulók figyelmét legjobban a különböző képek, hangok, videók kötik le.

Illesszünk be képeket, hanganyagokat, videókat, fájl-hivatkozásokat a flipchartunkba!

  • Választhatunk képet, videót, interaktív tananyagelemet a közös gyűjteményből.
  • Behivatkozhatjuk az ActivIspire-be a saját gyűjtésünket! (Ez az előzőnél még praktikusabb megoldás, és így a bemutatható anyagok tára is szélesebb.)

3. TIPP: Készítsünk a tanóránkhoz profi bemutatót!

  • Növeljük meg a hasznos teret, és használjuk ki, hogy a flipchart oldal egyes részeire elrejthetünk képeket, szövegeket!
  • Rendezzük a képeinket, szövegeinket – igazítsuk azokat!
  • Készítsük fel a használt objektumokat az órai munkára – alkalmazzunk rögzítéseket és korlátozásokat!
  • Válasszunk látványos átmenetet a flipchart oldalak léptetéséhez!

A bemutató készítő szoftverekből (pl. a Microsoft PowerPointból) ismerős, jól használható eszközök nagy része megtalálható az ActivInspire táblaszoftverben. Sőt, azokon túl is találunk remek megoldásokat.  

  • Helyezzünk el szövegdobozokat, állítsuk be a szövegek stílusát, méretét, színét ízlésünk szerint!
  • Szúrjunk be képeket – a korábban megismert módon –. Készítsünk alakzatokat. Ezeket alakítsuk kedvünkre!
  • A grafikus programokból ismerős módon rendezzük az egyes objektumok sorrendjét /rétegzettségét! (A későbbiekben lesz olyan tippünk, amelyben éppen ez, az egyes objektumok rétegzettsége segítségével állíthatunk össze interaktív feladatot.)

Ha Ön kiismeri magát a prezentációkészítő programokban, akkor egy bemutató elkészítése nem okozhat gondot...

4. TIPP: Használjuk a számítógép megszokott környezetét az interaktív táblánál!

Csak kényelmesen! A számítógépes ASZTAL használata

Használjuk a számítógép megszokott környezetét az interaktív táblánál!

  • Használjuk egy megnyitott dokumentum áttekintéséhez (legyen az Word, PowerPoint vagy Excel), vagy használjuk egy internet browserben megnyitott weboldalhoz az asztali eszközöket!
  • Készítsünk az asztalon jegyzetet, fényképezzük le, illesszük a flipchartunkra, és dolgozzunk vele a továbbiakban itt!

5. TIPP: Internetezés gyorsan és hatékonyan: a hivatkozások

Gyűjtsük egy helyre mindazokat az online és offline oldalakat /dokumentumokat, amiket a tanórán használunk!

  • Készítsünk hivatkozást a számítógépünkön fellelhető bármely dokumentumra – legyen ez word, excel, ppt vagy pdf fájl! Majd használjuk ezeket az órán úgy, hogy közvetlenül a flipchartunkról nyitjuk meg azokat!
  • Készítsünk hivatkozást weboldalra úgy, hogy az oldal URL címét előzetesen hozzárendeljük egy tetszőleges képhez a flipchartunkon! Így elmentve a flipchartot, az óránkon egy kattintás és nyílik is a keresett oldal – nem kell beírnunk a hosszú címeket, vagy újra megkeresnünk az egyszer már megtalált tartalmat.

6. TIPP: A kíváncsiság fokozása: a felfedő eszköz

Használjuk a felfedő eszközt arra, hogy a táblaképet fokozatosan, lépésenként mutassuk be!

A tanórán a kész táblaképet mutassuk be az előzőekben látott mentett állapotban. Kérjük meg egyik tanulónkat az ellenőrzésre, a többieket pedig arra, hogy növekvő sorrendben a kettessel kezdődően lépésenként sorolják a prímszámokat, miközben a táblánál lépésenként ellenőrizzük azokat!

Alkalmazzuk ezt a technikát sorozatoknál, bizonyítások lépéseinél, algoritmusoknál!

Töltse le a mintaanyagot (bemutato. flipchart) és nézze meg!

  • a felfedő eszköz beállításait (Tulajdonság böngésző /Eszközök)
  • az oldalkiterjesztés lehetőségeit (Nézet /Oldalkiterjesztő)

Mivel tehetjük még érdekesebbé a feldolgozandó ismereteket?

7. TIPP: A Tükrözés


Tükrözés

Alkalmazzuk a tükrözés eszközt önellenőrző geometriai feladatokhoz! A tanórán végeztessük el a feladatot egy vagy akár – az egyes képrészleteket külön megrajzolva – több tanulóval, majd ellenőrizzük le a megoldásukat! Alkalmazzuk ezt a technikát bármilyen tengelyes tükrözéshez!

Töltse le a mintaanyagot (bemutato. flipchart) és nézze meg:

  • a rács beállításait (Szerkesztés /Rács)
  • a tükrözés lehetőségeit (Szerkesztés / Transzformálás / Tükrözés az Y tengelyre)
  • a rejtés művelet használatát (művelettel ellátott objektum kijelöléséhez váltson szerkesztő nézetre (F2) Művelet böngésző /Rejtett)

Ha úgy érzi elveszik a sokféle eszköz között, ne ijedjen meg, mindenre nézünk példát...

8. TIPP: A másolat mozgatása

Használjuk a másolat mozgatása eszközt, ha egy elemből többre is szükségünk lehet, és az összerendelés alkalmazást olyan esetekben, amikor szerencsés, ha egymásra húzott objektumok a továbbiakban együtt mozgathatók!


Másolat mozgatása

A tanórán a feladatot használjuk bemutatásra mi magunk, mutassuk meg tanulóinknak, hogyan használják az oldal egyes elemeit (a kört, a kémiai elemeket, a megnevezéseket), majd hívjuk ki sorra tanulóinkat egy-egy vegyület összeállítására! Az ellenőrzést itt a többi tanulóval közösen mi magunk végezzük. Alkalmazzuk ezt a technikát egyenletek, képletek létrehozására, élőlények rendszerezésére stb.

Töltse le a mintaanyagot (bemutato. flipchart) és nézze meg:

  • a sokszorosítás lehetőségeit (jobb klikk az alakzaton /Másolat mozgatása)
  • az összerendelés használatát (Tulajdonság böngésző /Összerendelés)

9. TIPP: Rétegzettség, színek beállítása

Használjunk önellenőrző interaktív feladat összeállításához olyan egyszerű eszközöket, mint a rétegzettség és a színek beállítása!


Rétegzettség és a színek beállítása

A tanórán hívjuk ki tanulóinkat a táblához, kérjük meg őket, hogy az utasítás szerint oldják meg a feladatot, állapítsák meg a hatványkitevő értékét, majd a szóban elhangzott válaszukat ellenőrizzék le egyszerűen úgy, hogy a bal oldali négyzetből (piros) az egyenletet a sárga négyzeten áthúzva a jobb oldalira (kék) helyezik!

Ezt a technikát valóban sokféle módon alkalmazhatjuk: fogalmak és meghatározásuk, műveletek és eredményük, országok és fővárosuk, élőlények és rendszertani helyük stb. azonosításához.

Töltse le a mintaanyagot (bemutato. flipchart) és nézze meg:

  • a színek beállításait
  • a rétegek rendezésének lehetőségeit (Objektum-böngésző)

10. TIPP: A korlátozó eszközök

Használjuk a korlátozó eszközöket ott, ahol azt szeretnénk, hogy egyik objektum akadályozza a másikat. Például csak vízszintesen, függőlegesen vagy meghatározott útvonal mentén lehessen mozgatni, vagy meghatározott irányba elforgatni egy objektumot!

A tanórán hívjuk ki sorra tanulóinkat a táblához, és határozzunk meg az egyes tanulóknak egy-egy hőmérsékleti-értéket a Celsius, a Kelvin vagy a Fahrenheit-skálán! Végeztessük el a feladatot, majd ellenőrizzünk a többi tanulóval közösen!

Töltse le a mintaanyagot (bemutato. flipchart) és nézze meg:

  • a rétegek elrendezését (Objektum-böngésző)
  • a korlátozás beállításait (Tulajdonság böngésző / Korlátok / Akadályozhat és Mozgatható)

Alkalmazzuk ezt a technikát térfogat szemléltetéséhez, vagy használjuk a korlátozásokat mozgások bemutatásához és minden olyan esetben az órai feladatnál, amikor szerencsés, ha a tanuló csak meghatározott módon tud mozgatni bizonyos objektumokat!


Korlátozó eszközök

11. TIPP: A varázstinta

Alkalmazzuk ezt a technikát az izomzat, a belső szervek, az érhálózat vizsgálatára, természeti jelenségek (vulkánok, barlangok) átvilágítására, mechanikus szerkezeteknél az erőkarok jelölésére stb.

 
 LETÖLTÉS

Töltse le a mintaanyagot (bemutato.flipchart) és nézze meg:

  • a rétegek elrendezését (Objektum-böngésző)
  • a varázstinta lehetőségeit (Eszközök /Varázstinta)

Varázstinta

Használjuk a varázstinta eszközt röntgenként: készítsünk különleges látványvilágú bemutatót, és társítsunk hozzá tanulói tevékenységet! A tanórán kérjük meg a tanulóinkat, hogy a táblánál jelöljék a megnevezett csontok helyét, majd ellenőrizzük le a feladatmegoldást úgy, hogy részletenként, mintegy röntgenkészüléken keresztül vizsgálva tegyük láthatóvá a csontozatot.

12. TIPP: A csatlakozók

Tartsunk igazán izgalmas tanórát az interaktív táblánál! Használjuk a csatlakozók eszközt egymással összetartozó elemek variálásához, tanulói feladatmegoldáskor ellenőrzéshez!

Tanórán kérjük meg tanulóinkat arra, hogy helyezzék el a táblázatban ez egyes nátrium-vegyületeket és azok tulajdonságait, majd közösen ellenőrizzük a feladatmegoldást úgy, hogy a teljesen elhalványított kapcsolókat láthatóvá tesszük!

Alkalmazzuk ezt a technikát minden olyan esetben, amikor sok, valamilyen rendben egymással összetartozó elemekkel készítünk tanulói feladatot pl.: fizikai alapmennyiségek /jelek /mértékegységek vagy földrajzi tájegységek /domborzati elemek /nevezetességek vagy geometriai alakzatok és tulajdonságaik táblázatba rendezéséhez, és használjuk gondolattérkép készítésnél!


Csatlakozók eszköz

Töltse le a mintaanyagot (bemutato. flipchart) és:

  • tegye láthatóvá a csatlakozókat (Objektum-böngésző; csatlakozó kijelölése (akár egyszerre több is); áttetszőség csökkentése az objektumnál)
  • nézze meg a csatlakozók használatának lehetőségeit (Beszúrás /Csatlakozók)

13. TIPP: A rejtés

A tanórán kérjük meg a tanulóinkat, hogy vizsgálják meg az egyes szempontokat a különböző eszközöknél (tükör, nagyító, zsírpapír), és jelöljék a szempont érvényességét az egyes eszközök kapcsán úgy, hogy az interaktív táblánál koppintanak az egyes jelölőkörökbe. A visszajelzés automatikusan érkezik.


Rejtés művelet

Ezt a technikát számtalan módon alkalmazhatjuk feladatmegoldáskor ellenőrzéshez: fogalmak meghatározásánál, műveletek eredményénél, országok fővárosánál, élőlények rendszertani helyénél stb.

 

Töltse le a mintaanyagot (bemutato. flipchart) és nézze meg:

  • az egyes jelölőköröknél a rejtés beállításait (művelettel ellátott objektum kijelöléséhez váltson szerkesztő nézetre (F2) Művelet böngésző /Rejtett)

Használjuk a rejtés műveletet megoldások megjelenítésére, a tanulói feladatmegoldásnál visszajelzésre!

14. TIPP: Összerendelés és önellenőrzés


Összerendelési beállítások

A tanórán hívjuk ki sorra a tanulóinkat egy-egy zászló nyomán az uniós ország megnevezéséhez, a zászló elhelyezéséhez. Visszajelzésként egyértelmű, hogy a zászló azon a területen marad, ahova a tanuló helyezte vagy eredeti helyére tér vissza.

 

Töltse le a mintaanyagot (bemutato.flipchart) és nézze meg:

  • a rétegek elrendezését (Objektum-böngésző)]
  • az áttetszőség növelésével láthatatlanná tett objektumokat
  • az összerendelés beállításait (váltson szerkesztő nézetre (F2) Tulajdonság böngésző /Összerendelés)

Alkalmazzuk ezt a technikát testrészek megnevezésénél, Naprendszerünk bolygóinak azonosításánál, egyenlőtlenségek és egyenlőségek esetén műveleti jelek kiosztásánál és minden olyan esetben, amikor egy az egyhez megfeleltetést végzünk!

Használjuk az összerendelési beállításokat az önellenőrzés támogatására olyan esetekben, amikor a tanulói feladatmegoldás során bizonyos mozgatható elemeknek a táblaképen csak egy elfogadható helyük van!

15. TIPP: Összerendelés és önellenőrzés 2.

Használjuk az összerendelési beállításokat önellenőrzéshez halmazműveleteknél!

A tanórán hívjuk ki sorra a tanulóinkat egy-egy síkidom elhelyezéséhez. Visszajelzésként egyértelmű, hogy a válasz helyes vagy helytelen: a síkidom azon a területen marad, ahova a tanuló helyezte vagy eredeti helyére tér vissza.


Összerendelési beállítások
 

Töltse le a mintaanyagot (bemutato.flipchart) és nézze meg:

  • a rétegek elrendezését (Objektum-böngésző)]
  • az összerendelés beállításait (váltson szerkesztő nézetre (F2) Tulajdonság böngésző /Összerendelés)

Alkalmazzuk ezt a technikát élőlények rendszerezésénél, fizikai törvényekhez a felfedező kutató társításánál; egyenlet, meghatározás társításánál, kémiai vegyületek jellemzésénél és minden olyan esetben, amikor egy a többhöz megfeleltetést, osztályozást végzünk!

+ 1 TIPP: Interaktív tábla és PowerPoint egy helyen?

Használja a tanóráján a Promethean ActivOffice a Microsoft PowerPointba beépülő alkalmazását!

Amennyiben iskolája nem rendelkezik 500-as sorozatú Promethean interaktív táblával, de kipróbálná az alkalmazást, töltse le innen a 60 napos próbaverziót!

Ez az alkalmazás a tanárok körében jól ismert PowerPoint szoftverben teszi elérhetővé az interaktív táblánál leginkább használt eszközöket. Ezzel az eszközkészlettel támogatva tarthatjuk meg ppt-vel színesített óráinkat.


ActivOffice

ActivInspire

  • bármilyen kép, szöveg, tárgy vagy folyamat kivetítésére
  • mikroszkóppal kombinálva mikroszkopikus jelenségek bemutatására
  • a vetített képen jegyzet készítésére
  • a folyamatok rögzítésére állóképen, mozgóképen, a fontos pillanatok kimerevítésére
  • lassú folyamatok folyamat-jellegének szemléltetésére

A dokumentumkamera (ActiView)

Megnyithatjuk a dokumentumkamera élőképét és eszközkészletét:

  • az ActivInspire szoftverből
  • vagy saját szoftverből (Letöltheti innen.)

Mikor alkalmazzuk a dokumentumkamerát?

A távoli vezérlő eszköz (ActivSlate)

A távoli vezérlő eszköz egy rádiófrekvenciás kapcsolattal működő eszköz révén csatlakozik gépünkhöz.

A regisztrációt követően a kapcsolat üzemképes eszköz esetén állandó, az eszközzel a számítógépünk távoli vezérlését végezhetjük.


ActivSlate
  • A távoli vezérlő eszközzel a tanári asztaltól távolabb is, lehetőségünk van kiemelni vagy jegyzetelni, esetleg bemutatni valamit az interaktív táblán. Hasznos lehet ez például akkor, ha a tanulók közt járkálva a feladat megoldásukat ellenőrizzük.
  • Az eszközt oda is adhatjuk a tanulóknak, tanulócsoportoknak azzal a céllal, hogy a feladatmegoldás után az eredményeket az egész osztály számára bemutassák.

Tanulói szavazó és válaszadó eszköz (ActiVote és ActivExpression)

A tanulói teljesítmény mérésének, a formatív (támogató) mérés-értékelésnek, a kérdve tanításnak egyik legeredményesebben alkalmazható eszközei a hazai oktatási intézményekben is egyre népszerűbb tanulói szavazó és válaszadó rendszerek.


Activote

Activexpression

Hasonlóan az ActivSlate-hez, az ActiVote és az ActivExpression eszközök használatát is az ActivInspire szoftver biztosítja. 

A következő leckénkben részletesen foglalkozunk vele.

Támogató közösség

A digitális tananyagokat könnyedén megoszthatjuk másokkal, annál is inkább, mivel erre egyre több gyártó és forgalmazó által támogatott, önszerveződő online közösséget találunk az interneten. A Promethean angol cég az elsők között volt, amely az online térben közösséget szervezett. Mára több mint 2.000.000 felhasználóval az egyik legnagyobb nemzetközi pedagógus fórumot tudhatja magáénak. (www.prometheanplanet.com)


Támogató közösség

A fórum a tanárok igényeinek megfelelően alapvetően két területre fókuszál:

  • a tartalommegosztásra
  • és a kommunikációra.

Az oldal teljes tartalma a regisztrációt követően bárki számára elérhető.

Letölthető segédanyagok a közös gyűjteményben

A Promethean Planet honlapon a fizetős tartalmak mellett rengeteg ingyenes tananyagot is találunk. A közel 100.000 forráscsomagban a következők szerint keresgélhetünk:


Promethean Planet keresés

típus

Attól függően, hogy bemutatót, leckét, órai vagy otthoni feladatot, esetleg kvízt keresünk, kiválaszthatjuk a számunkra megfelelő tananyagtípust.

korosztály

Adott korosztályra is rákereshetünk, figyelembe véve, hogy az oldal nemzetközi, és az oktatási tartalmak, elvárások, tanmenetek országonként eltérőek.

tantárgy

Bár az angol iskolai tantárgystruktúra nem teljesen fedi le a magyart, áthidalhatatlan akadályt ez sem jelent a keresésnél.

Letölthető segédanyagok a közös gyűjteményben


Keresés, lapoozás

A Promethean Planet honlapján való regisztráció során elfogadjuk, hogy az oldalon megosztott oktatási anyagaink szabadon, szerzői jog mentesen felhasználhatóak bárki számára. A letöltött anyagokat mi is kedvünk szerint felhasználhatjuk elemeiben vagy egészében, akár átalakítva, akár eredeti formájában. Mielőtt letöltünk egy anyagot, előnézeti képen megtekinthetjük.  

Érdemes a gyűjteményben kutakodni azzal a céllal is, hogy ötleteket merítsünk egy-egy téma, tananyagelem feldolgozásához, és a flipchart mint taneszköz alkalmazásához. Használjuk bátran ezt a pompás, közös gyűjteményt! Legjobb anyagainkat mi is tegyük időről-időre közkinccsé!

A Fórum

A fórum nyelve angol, mivel a közösség legtöbb tagja angol nyelvterületen él, ám ez ne riasszon el bennünket! Nem szükséges felsőfokú nyelvtudás ahhoz, hogy kérdéseinkre választ kapjunk… Oroszul, németül, franciául és spanyolul is próbálkozhatunk és szerencsére egyre nő a magyar felhasználók száma is!

Ha a tábla kapcsán problémánk akad, keresgéljünk a fórumtémák között, hátha már felvette azt valaki. Vagy egyszerűen KÉRDEZZÜNK! A nagyrészt pedagógusokból álló közösség tagjai szívesen sietnek egymás segítségére tanácsokkal. A blogoknagyszerű terepei a tudásmegosztásnak, a szubjektív tapasztalatoknak. Lessünk el onnan is jó ötleteket!

Amennyiben iskolája nem Promethean interaktív táblával rendelkezik, keresse meg annak a gyártónak az online közösségét, amelynek a termékét használja! Nem minden gyártó biztosít ilyen jellegű terméktámogatást, ekkor keressen olyan önszerveződő online közösséget, ahol az Önök iskolájában található interaktív tábla kapcsán osztják meg a tagok tapasztalataikat, jól sikerült anyagaikat!


Blog

Fórum

Új irányok – felhő alapú tanóraszerkesztő (ClassFlow)

Ma egyre népszerűbbek a webes felhő alapú megoldások, hiszen…

  • fölöslegessé teszik saját eszköz tárolókapacitásának fenntartását – megoldja ezt helyettünk egy, valamely szolgáltató által biztosított szerver
  • a világ bármely internettel ellátott pontján - otthon és az osztályteremben egyaránt - elérhetővé válnak az anyagaink, képeink, óravázlataink, a tanóránkhoz készített feladataink.
  • A Promethean ezt az igényt felismerve fejlesztette felhő alapú tanóra-tervező /támogató megoldását: a ClassFlowt.

ClassFlow

A ClassFlow


ClassFlow használata

A Class Flow alkalmazás…

  • ingyenesen elérhető (pusztán regisztrációt igényel)
  • browserből vezérelhető (nem igényel letöltést)
  • tábla-független, bármely interaktív táblán használható
  • lehetővé teszi az ActivInspire táblaszoftverben megismert alapfunkciók elérését
  • nagy méretű tárhelyet biztosít
  • a tanulói teljesítmény mérésére, az eredmények azonnali értékelésére professzionális eszközkészletet biztosít
  • dinamikusan bővülő közössége számos jó ötletet oszt meg, amelyeket regisztrált tagként egyszerűen elérhetünk és használhatunk.

Az alkalmazás jelenleg angol nyelven használható, magyar nyelven 2014. végétől lesz elérhető. Próbálja ki itt!

Gyakorló feladat

Készítsen önállóan egy bemutatót az ActivInspire táblaszoftverben! (Amennyiben Ön nem rendelkezik a szoftver használatához szükséges licensz-kulccsal, a www.prometheanplanet.com közösségi oldalról letöltheti a szoftver 60 napos próbaverzióját itt.)

Végezze el a következő feladatokat! A feladatok megoldására 45 perc áll rendelkezésére!

Hozzon létre egy új bemutatót, amely 3 oldalból áll!

1. oldal

Az első oldalra tervezzen az interaktív táblánál végezhető ismétlő feladatot! Tervezzen úgy, hogy a feladatvégzéshez alkalmazza a Rejtett műveletet!

A feladatot végezze a következő lépésekben:

  1. Szúrja be a megjelenítendő szövegeket! Azokat formázza (betűstílus, szín, méret szerint)!
  2. Igazítsa egymáshoz a szövegdobozokat! (Alkalmazza az Igazítás eszközt!)

Gyakorló feladat (folytatás)

  1. Szúrjon be egy Ön által az Interneten keresett képet a Forrás-böngészőből illusztrációnak vagy segítségül a feladat-megoldáshoz! (Ehhez tegye elérhetővé képgyűjteményét a Saját források menüpont alatt!)
  2. Végezze el a rejtéseket!
    Ehhez alkalmazza a Művelet-böngészőben található Rejtett műveletet.
    Munkája megkönnyítéséhez használja minél gyakrabban a Másolás eszközt.

Gyakorló feladat (folytatás)

2. oldal

Erre az oldalra készítsen részben vagy egészében az interaktív táblánál végezhető gyakorló feladatot! Tervezzen úgy, hogy a feladatvégzéshez használja az Összerendelés alkalmazást!

A feladatot végezze a következő lépésekben:

  1. Szúrja be a szükséges szövegeket és képeket, formázza és igazítsa azokat!
  2. Készítse el az összerendelésen alapuló interaktív feladatot!
    Ehhez használjon alakzatokat és szövegeket vagy képeket, alkalmazza a Tulajdonság-böngésző Összerendelés parancsát!
    Itt is alkalmazzon minél gyakrabban másolást! Ahol a kitakarás miatt szükséges, az Objektum-böngészőben rendezze az egyes rétegek helyét!

Gyakorló feladat (folytatás)

3. oldal

A harmadik oldalra tervezzen a tanórát támogató tanári bemutatót!

A feladatot végezze a következő lépésekben:

  1. Szúrja be a szükséges képeket, szövegeket, alakzatokat, formázza és igazítsa azokat az első oldalhoz leírt módon!
  2. Alkalmazza a hasznos tér kiterjesztését úgy, hogy legalább egy szövegdobozt a látható oldalrészen kívülre helyez!
    Ehhez használjon alakzatokat, itt használja a rétegzettség beállítását, az összerendelést és a korlátozást! Itt is alkalmazzon minél gyakrabban másolást, hibás kitakarás esetén változtassa a rétegek rendezettségét!

Ha elkészült mindhárom oldallal, végezzen egy végső ellenőrzést az interaktív feladatokon, majd mentse a flipchartot a gépére!

Felhasznált irodalom

Nógrádi László és Szalai Ferenc: Az interaktív táblák alkalmazása egyszerűen és profin [Nógrádi PC Suli Kft. – 2013.]

Bedő Andrea és Schlotter Judit: Az interaktív tábla [Műszaki könyvkiadó – 2008.]

Az ActivInspire alkalmazása az iskolai tanórán című pályázat – A legjobb felsős feladatsor kategóriájának nyertese: Kovács Anita [interjú az Új Katedra 2013. októberi számában]

http://prometheanplanet.com/en/

https://classflow.com/

Búcsú

Mára köszönjük megtisztelő figyelmét!

 

A következő leckében a tanulói válaszadó rendszerek természettudományos oktatásban való használatának lehetőségei kerülnek bemutatásra.